Kohalolek - ainuke aeg mis meil on

Artikkel ajakirjast "Psühholoogia Sinule" (okt.2013).

Me pettume tihti ainuüksi seepärast, et olukord, mida me ette kujutasime, on tegelikkuses hoopis teine. Mitte halb, lihtsalt teistsugune. Kui õpid kohal olema, on su elus ka palju vähem rahulolematust ja ärevust. Kuidas selleni jõuda, räägib Merliis Sulg, kes käis seda õppimas Colin Sissoni koolitusel.

Jälgi ennast. Kas Sa analüüsid ja mõtled, viibid palju mälestustes või unistustes, soovides, ja hinnangutes? Olen inimeste abistamisega tegeledes näinud, et peaaegu kõikide murede ja vaevade põhjus peitub selles, et me elame oma minevikus või tulevikus, mitte olevikus. Meid hoiab sageli kinni mingi omandatud käitumismuster või valu. Kuid samas igatseme ju vabadust, armastust ja rõõmu.

Käisin augustis Uus-Meremaalt pärit kohaloleku õpetaja Colin P. Sissoni ja Kalev Veskimäe kursusel Läänemaal. Sisson näitas, kui lihtne elu tegelikult on. Ei ole õiget ega valet, head ega halba – kõik lihtsalt on. Elu muudavad kannatuseks ainult meie hinnangud ja hirmud.

Mõistsin, et kõige tähtsam, mida me võiks elus õppida, on kohalolek praeguses hetkes, võttes vastu kõik, mis on, kogu oma eheduses. Kui õpiksime tingimusteta suhtuma sellesse, mida kogeme ja tunneme, võrdlemata, andmata hinnangut ja analüüsimata, siis kaoks meie elust palju vastuseisu ja ärevust.

Colin tõi ühe ereda näite enda elust: „Sõitsin ühel õhtul tähtsale kokkusaamisele. Poolel teel läks aga autokumm katki. Hakkasin siis pimedas kummi vahetama ja kui tungraud poolenisti juba üleval oli, hakkas auto allamäge veerema. Mitte küll väga kaugele, kuid piisavalt, et tungrauast üle sõita ja see ära rikkuda. Ma tõstsin katkise tungraua üles... Minus tekkis kõigepealt viha – tahtsin selle autoaknasse visata. Kuid siis hakkasin teadvustama, mis minu sees toimus. Kõigepealt kerkisidki esile harjumuspärased käitumismustrid. Sisseharjunud käitumine vajas kedagi või midagi, kelle pihta viha välja valada.
Hakkasin mõttes tegema nimekirja nendest, kelle pihta oma tundeid suunata. Ma süüdistasin autot ja autoparandust. Kui see liin ammendus, siis suunasin viha kõikidele nendele ebamugavustele, millega ma silmitsi seisin: pime, külm, ärajäänud kohtumine...
Siis hakkasin jälgima oma hingamist ja suunasin tähelepanu väljastpoolt sissepoole. Nii nägin kõiki neid tundeid, mis mu sees on, ja reaktsiooni nendele. Mida enam ma nendega ühenduses olin, seda enam hakkasid need hajuma. Mul oli nüüd valida, kas elada oma tunded näiteks puude peal välja või lihtsalt olla selle hetke tõega, milleks oli soov põgeneda oma tunnete eest. Ühe hetkega mu ärevus kadus. See kogemus muutis mu elu. Sain aru, kuidas ma saan tegelikult ise valida."

Kui ärritud või lähed endast välja, siis pane tähele, kuidas see ärritus on seotud minevikuga, millegagi, mis on juba juhtunud, või tulevikuga – millegagi, mida sa arvad, et hakkab juhtuma.

Sageli tahavad inimesed selleks, et end hästi tunda, ennast ja teisi muuta. Keegi ei pea olema perfektselt hea. Me oleme juba piisavalt head! Kahjuks on ühiskond, filosoofiad ja religioosed süsteemid justkui loodud eeldusel, et inimeste ja eluga on midagi valesti. Ja meie väärad tõekspidamised saavad sealt pidevat kinnitust juurde.

Kas oled tähele pannud, et sa pingutad vahel tohutult, et luua armastust ja rahu, kuid saad tasuks veel rohkem pingutamist, kannatusi ja valu. See on seepärast, et me otsime armastust ja eitame hirmu. Me oleme nii hõivatud kõige liigitamisega heaks või halvaks, kinnitades endale, et elu ei vasta meie ootustele. Nii langeme tihti ohvriseisundisse Lõpeta armastuse otsimine, märka oma hirme, ja sa näed ühtäkki, et armastus on sind leidnud.

Kuidas luua kontakt oma sisemusega
Colin Sissoni harjutus, mida ta soovitab teha kolm korda päevas ja mis võtab aega vaid paar minutit.
1. Istu mugavalt ja sule silmad, hinga mitu korda sügavalt sisse ja ole kohal oma mõtetes, püüa kinni iga saabuv mõte. Ole mõttevoolus ja kohal ka igas tundes, mis mõtte taga võib peituda umbes 15 sekundit.
2. Hinga sügavalt sisse ja ole lihtsalt nende tunnetega, mis sinus on. Vaata, kuidas sa end tunned. Ära analüüsi, miks see sul on, kust see tuli või isegi, mis selle nimetus on. Kui sa ei tunne mitte midagi, siis see on ka tunne. Ole oma tunnetega 15 sekundit.
3. Hinga sügavalt sisse ja ole kohal oma kehas. Liigu varvastest alates mõtetes justkui oma keha skaneerides ülespoole umbes 15 sekundi jooksul. Tunne iga kehaosa ja oma tundeid selle suhtes. Pane selle juures tähele igat pingekohta.

Hetkes elamine käib nii:
• Kui tunned end ärritunult või õnnetuna, siis hinga paar korda sügavalt sisse, pane tähele, mida sa tunned. Märka, kus kohas oma kehas sa seda tunned. Ja lihtsalt ole sellega, ära püüa midagi muuta ega millestki lahti saada.
• Pane tähele! Keskendu sellele, mida sa hetkel teed. Tihti läheb meie mõte midagi tehes lihtsalt rändama või on juba kusagil tulevikus.
• Lihtsusta oma elu! Loobu üleliigsest rabelemisest heakskiidu või lisaraha nimel, sest muidu läheb elu sinust mööda.
• Tunne rõõmu lihtsatest asjadest, märka looduse ilu, naudi rahulikke vestlusi; jälgi, kuidas väikesed lapsed mängivad ja kui vahetult nad maailma kogevad.
• Võta igat suhet kui uut. Lase ajalugu vabaks ja alusta puhtalt lehelt.
• Kas sa vaatad ilma nägemata, räägid tegelikult midagi ütlemata või arvestamata oma sõnade mõju, puudutad ilma tundmata, kuulad ilma kuulmata, kõnnid ilma teadvustama, sööd ilma maitsmata, hingad ilma lõhna tundmata? Pane kaheks minutiks silmad kinni ja loe, mitut heli või lõhna sa kuuled-tunned.
• Alusta igat päeva otsast peale. Sellest pole midagi, kui eile midagi untsu läks. Täna saame me jälle otsast alata.

Sündmuste kalender

E T K N R L P
1
8
15
16
17
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Valik sündmusi

06
Jan
Tunnetusteadmiste Kool
-
Tartu
Kuupäev: 06 January 2018, 11:00
Mida rohkem valmis tõdesid, seda vähem tõeni jõudmist. Vaikuse kool on Kalev

07
Jan
Türi Joogakeskus
-
Türi
Kuupäev: 07 January 2018, 11:00
Mida rohkem valmis tõdesid, seda vähem tõeni jõudmist. Vaikuse kool on Kalev

20
Jan
Kristalliharmoonia saal
-
Tallinn
Kuupäev: 20 January 2018, 11:00
Mida rohkem valmis tõdesid, seda vähem tõeni jõudmist. Vaikuse kool on Kalev

21
Jan
Elujõu Keskus
-
Rapla
Kuupäev: 21 January 2018, 11:00
Mida rohkem valmis tõdesid, seda vähem tõeni jõudmist. Vaikuse kool on Kalev

03
Veebr
Tunnetusteadmiste Kool
-
Tartu
Kuupäev: 03 February 2018, 11:00
Mida rohkem valmis tõdesid, seda vähem tõeni jõudmist. Vaikuse kool on Kalev

04
Veebr
Türi Joogakeskus
-
Türi
Kuupäev: 04 February 2018, 11:00
Mida rohkem valmis tõdesid, seda vähem tõeni jõudmist. Vaikuse kool on Kalev

10
Veebr
Kristalliharmoonia saal
-
Tallinn
Kuupäev: 10 February 2018, 11:00
Mida rohkem valmis tõdesid, seda vähem tõeni jõudmist. Vaikuse kool on Kalev

11
Veebr
Elujõu Keskus
-
Rapla
Kuupäev: 11 February 2018, 11:00
Mida rohkem valmis tõdesid, seda vähem tõeni jõudmist. Vaikuse kool on Kalev

04
Mär
Türi Joogakeskus
-
Türi
Kuupäev: 04 March 2018, 11:00
Mida rohkem valmis tõdesid, seda vähem tõeni jõudmist. Vaikuse kool on Kalev

07
Apr
Tunnetusteadmiste Kool
-
Tartu
Kuupäev: 07 April 2018, 11:00
Mida rohkem valmis tõdesid, seda vähem tõeni jõudmist. Vaikuse kool on Kalev

© 2016 Kohaloleku vägi